In Arbodienst
Home / Arbodienst / Hoe kun je ziekteverzuim terugdringen?

5 manieren om ziekteverzuim terug te dringen

Verzuimt u na te denken over verzuim? Een gemiste kans! Want een zieke werknemer kan tot wel 2 keer zijn salaris kosten. Met het terugdringen van ziekteverzuim valt dus veel te winnen. We geven 5 praktische tips.

1. Creƫer een veilige en vertrouwde werkomgeving

Investeer in sfeer. In een open cultuur waar werknemers zich veilig voelen, zullen ze eerder naar u toekomen als hen iets dwarszit. En dat is goed, want dan kunt u iets doen met dat signaal en mogelijk verzuim voorkomen. Als de sfeer goed is, zullen werknemers zich bovendien minder snel ziekmelden. Dus vraag eens hoe het met ze gaat en luister oprecht naar hun antwoord. Zo maakt u verzuim bespreekbaar.

2. Verbeter de kansen voor uw medewerkers

Groeien doet bloeien. Werknemers die zien dat ze bij u kansen krijgen om zich te ontwikkelen, voelen zich prettig en worden minder snel ziek. Om dezelfde reden loont het ook om te investeren in opleidingsmogelijkheden voor uw personeel. Hoe hoger het opleidingsbudget, hoe lager vaak het ziekteverzuim.

3. Let op signalen voor ziekteverzuim

Heeft uw medewerker een kort lontje? Is hij prikkelbaar of verward? Als werkgever is het dan opletten geblazen. Het kan een signaal zijn van stress. Als u alert bent op dit soort signalen kunt u met uw werknemer op zoek gaan naar een oplossing. Als u er op tijd bij bent, is de kans groot dat u verzuim voorkomt.

4. Zorg voor goed verzuimbeleid

Minder sprankelend, maar zeker zo belangrijk: zorg voor goed verzuimbeleid om het aantal ziekmeldingen te beperken. In uw verzuimbeleid besteedt u aandacht aan preventie, aan een veilige werkomgeving en aan de spelregels bij verzuim. Te stoffig? Schakel dan de deskundige hulp in van een arbodienst.

5. Zet gedegen casemanagement in

Casemanagement. Een duur woord voor iets wat u veel geld kan besparen. En waar u zelf vaak geen tijd voor heeft. Een casemanager monitort namelijk uw zieke personeel. Hij handelt proactief, houdt regelmatig contact met uw medewerker en heeft kennis van wat mag, kan en moet. Het is een bewezen manier om uw medewerker weer snel aan het werk te krijgen. En te houden!