In Arbodienst

Thuiswerken

In de basis is er natuurlijk sprake van thuiswerk als een werknemer een deel van zijn of haar werk thuis verricht. Als dit meer dan 2 uur per dag is dient u als werkgever er zeker van te zijn dat uw werknemer een goede en ook ergonomisch werkplek heeft.

Heeft uw werknemer alles wat daar voor nodig is?

Denk aan: Een werktafel (bureau), Bureaustoel, Beeldscherm, Toetsenbord en muis

Om de kwaliteit van de werkplek te borgen kunt u deze natuurlijk zelf gaan bezoeken (u kunt die check natuurlijk ook uitbesteden). Als u er voor gezorgd heeft dat uw werknemer van alle gemakken voorzien is ligt de verantwoordelijk bij uw werknemer om deze werkplek ook zo te gebruiken.

Het is ook van belang dat niet alleen de ergonomische aspecten geborgd worden, maar ook de psychosociale aspecten van het thuiswerken. Maak afspraken over het thuiswerken, leg dit eventueel vast in een “thuiswerkovereenkomst”.

Als het thuiswerken langdurig plaats vind bespreek dit specifieke onderdeel dan ook bijvoorbeeld periodiek tijdens beoordelingsgesprekken en functioneringsgesprekken

Zo heeft u een meetmoment en kunnen  eventuele uitdagingen waar u als werkgever of uw werknemers tegenaan lopen besproken worden.

Voorkom “the lockdown Blues”

Gemotiveerd blijven tijdens het thuiswerken is voor veel mensen uitdagend. Hoe blijven je werknemers fysiek en mentaal gezond in hun Kantoor “De Woonkamer”?

  • Plan pauzes en block deze in je agenda (Ga naar buiten, frisse lucht doet goed)
  • Als het kan: vervang video-calls met gewone telefoontjes
  • Beperk sociale media in de avond
  • Houd je niet bezig met wat je niet kunt beïnvloeden
  • Stel heldere en haalbare doelen (begin je dag met de zware opdrachten)
  • Probeer wekelijks 2 á 3 keer te sporten